Szeretnél kevesebbet költeni céged IT infrastruktúrájára?
Nem vitás, hogy a technológiai fejlődés új kapukat nyit a siker felé, viszont így az informatikai költségek is gyorsan összeadódhatnak, és jelentős költségforrássá válhatnak bármely vállalkozás életében. Legalábbis ha nem megfelelően kezelik őket. Cikkünkben azzal foglalkozunk, hogy mit tehetsz azért, hogy kézben tartsd ezeket, de legalábbis a váratlanul megjelenő nagyobb költségeket el tudd kerülni.
Általában mi okozza a váratlan IT költségeket?
Gyakori ok a döntéshozói érdektelenség. Egy nagyobb informatikai beruházást követően, amikor a szervezet “letudta” a feladatot, gyakran elindul egy ördögi kör: nem érted, ezért nem is érdekel, és nem érdekel, ezért nem is érted. Most a céges szerver helyett gondolj az autódra! Mi történne vele, ha a megvásárlást követően hasonlóan kezelnéd? Mennyire tűnik racionális döntésnek a kerekek irányából érkező kopogó hangot a rádió felhangosításával elnyomni? Ugyanígy nem érdemes figyelmen kívül hagyni a szerverszoba irányából érkező rendszergazdai kéréseket.
Összefoglalva: a váratlanul felbukkanó nagyobb informatikai kiadások, általában a korábban figyelmen kívül hagyott, kisebb költségek összeadásából jönnek össze.
Az ilyen váratlan költségek megelőzésére, jó taktika lehet a céges rendszerek átköltöztetése a felhőbe. Így egy előre tervezhető, fix havidíj ellenében, elkerülheted a váratlanul felbukkanó IT kiadások jelentős részét. Arról, hogy ez mennyire megbízható megoldás, korábban már írtunk itt.
Nem a rendszergazda felelőssége megelőzni a váratlan IT költségeket?
Elméletben de. Értelemszerű elvárás, hogy a céges informatikus priorizálja és előre jelezze az IT infrastruktúra üzemben tartásának, szükséges fejlesztésének, várható költségeit. A tapasztalatunk alapján ez azonban az idő múlásával egyre kevésbé történik így, viszont ebben sokszor a cég vezetőségének is szerepe van. Ahogy az előző bekezdésben is említettük, a meg nem hallott kérdések nem múlnak el nyom nélkül. Ennek pedig emberi oldala is van. Vajon mennyire lesz motivált a tényleges munkavégzésre az az informatikus kolléga, aki rendszeresen falakba ütközik?
Arról, hogy milyen tipikus konfliktusokhoz vezethet a céges rendszergazda és a vezetőség közt az, hogyha a valódi problémák megoldása helyett a vetítő beállításával kell foglalkoznia az IT-s kollégának itt már bővebben is írtunk.
Összefoglalva: ahogy a többi munkatársat, úgy a belsős rendszergazdát is motiválni kell, hogy a lehető legjobb minőségben végezze el a munkáját, ez pedig a vezetőség feladata. Így a felelősség is eloszlik.
Hogyan derítheted fel előre, a közelgő informatikai költségeket?
Erre két javaslatunk is van:
- Dolgozz külsős rendszergazdával! Így egyrészt a motiválás nem a te feladatod lesz, hanem az IT-s szakembert foglalkoztató cégé. Itt alapvetően háromféle konstrukcióból tudsz majd választani: óradíj, átalánydíj vagy dedikált szakember. Arról, hogy milyen cégnek melyik választás a legoptimálisabb, itt már írtunk.
- Kérj IT auditot egy külsős csapattól! A céges IT infrastruktúra állapotáról úgy kaphatsz a legegyszerűbben egy átfogó képet, ha külső szakértőket vonsz be. Ennek eredményeként egyértelmű lesz a számodra, hogy milyen költségekre kell számítanod az előtted álló időszakban. Az IT auditról itt részletesebben is írtunk.
Reméljük, hogy hasznosnak találtad a leírtakat, ha pedig segítséget szeretnél kérni, akkor fordulj hozzánk bizalommal!