Mennyire biztonságos felhőben tárolni a céges adatokat?
Egyre gyakrabban merül fel az a kérdés, hogy mennyire jó döntés valamelyik népszerű felhő alapú szolgáltatással leváltani a belső céges infrastruktúra elemeit? Tudja-e azt a biztonsági szintet hozni egy távoli eszköz, amit egy irodai szerver? Milyen hatással lehet a dolgozókra egy ilyen megoldás? Illetve továbbra is szükség van-e rendszergazdára a cégnél ha váltunk? Ezekre a kérdésekre adunk választ mai cikkünkben.
Milyen eltérés van biztonsági szempontból egy irodai szerver és egy felhő alapú szolgáltatás között?
A felhő alapú rendszerekkel szembeni bizalmatlanság alapjait talán abban érdemes keresnünk, hogy aki ma cégvezető, az valószínűleg egy sokal “offlineabb” korban szocializálódott. Hiába vesz minket körbe egy rohamtempóban digitalizálódó környezet, sokszor nem olyan könnyű elfogadni, hogy valami olyanért fizetünk, amit soha sem foghatunk majd a kezünkbe. Így van ez a céges szerverrel is. Bár azon kívül, hogy áram kell neki, általában nem sokat tudunk róla, de azért mégis jó érzés, hogy ott van.
De pont ugyanez a legnagyobb biztonsági kockázata is. A legtöbb irodai IT szobát nem arra célra építették amire éppen használják. Illetve hiába készülnek a biztonsági mentések, ha fizikailag ugyanott tároljuk őket, akkor gyakorlatilag a tároló meghibásodásán kívül mással szemben nem sokat véd. A valóság az, hogy biztonsági szempontból semmilyen előnyös tulajdonsága nincsen egy saját szervernek. Sőt éppen ellenkezőleg!
Ezzel szemben a felhő esetében egy profi, erre a célra tervezett tétesítményben, folyamatos felügyelet mellett tárolják az adataidat. Az adatvesztés pedig egy rendes szolgáltató esetében gyakorlatilag kizárt, mert a tárolás földrajzi szempontból redundás módon történik. Ezt azt jelenti, hogy a biztonsági másolatokat sokszor egy másik földrészen őrzik. Ráadásul a piaci verseny is elég kiélezett a szolgáltatók között, bízhatsz benne, hogy mindent megtesznek az adataidért a jó hírük megőrzése érdekében.
Milyen hatást gyakorolhat a dolgozók munkájára egy felhőalapú belső hálózat?
Van egy kevésbé kitárgyalt aspektusa is a felhő alapú szolgáltatásokra történő átállásnak. A saját tapasztalatunk, hogy gyakran a kollégák munkakedve, hatékonysága is megnő attól, ha jól működik a céges hálózat. Ez persze akkor is igaz, ha a belső hálózat az irodában, saját hadverről működik jól, de ilyeneket ritkán vált fel felhő alapú megoldás a vállalkozásoknál. A jellemző inkább az, hogy az elavult környezetet végül nem felújítjuk, hanem elporlasztva a költségeket egy távoli megoldásra fizet elő a cég.
Ezt követően nem ritka, hogy egy ugrás figyelhető meg a dolgozók teljesítményében, sőt a hangulatukban is. A saját hardverből fakadó hibák kiküszöbölésével pedig ez az állapot sokkal könnyebben fenntartható lesz.
A felhő szolgáltatások kiváltják a rendszergazda munkáját?
Ahogy feljebb írtuk, a felhő alapú szolgáltatások sokat segíthetnek a jó minőségű céges hálózat üzemeltetésében, de tudd, hogy nem váltják ki a rendszergazdát. Tudjuk, hogy sokakat azért is foglalkoztat ez a gondolat, mert az IT-s hardver mellett sokszor az IT-s kolléga is okoz fejtörést. Arról, hogy ilyen esetekben mit érdemes tenni, itt már Megéri-e saját rendszergazdát alkalmaznia cégednek 2023-ban? is.
De röviden a válasz: nem. A felhő szolgáltatásokból már kimondottan sokféle érhető el, vannak olyan iparágak és területek, ahol komplex megoldásokról is beszélhetünk, de ezeket mind konfigurálni kell a felhasználói oldalon. Az egyedüli rendszergazdai feladat, amit a felhő segítségével kiváthatsz, az a szerverszobai bütykölés, de például a levelezőrendszer manageléshez továbbra is szükséged lesz egy hozzértőre.
Ha a cikk olvasása után úgy érzed, hogy többet is szeretnél tudni a felhő alapú céges szolgáltatásokról, akkor keress minket bizalommal!