Alkalmazott, mint előfizetés? Megéri?
Egyre több előfizetésünk van. Valószínűleg a tieid is megszaporodtak az elmúlt öt évben. Ez persze nem véletlen, a konstrukció sok esetben egyaránt előnyös a szolgáltató és a megrendelő számára is. Ebben a cikkünkben egy kicsit az emberek előfizetésekhez való viszonyával foglalkozunk, és azzal a gondolattal, hogy ez a konstrukció mennyire alkalmazható egy céges rendszergazda esetében.
Vásárlás helyett előfizetés
A Google keresések általában elég jól reprezentálják egy témával kapcsolatban az emberek érdeklődését. Az itt látható ábra azt mutatja, hogy 2004-től kezdve hogyan emelkedtek az előfizetés (subscription) kifejezésre történő keresések a világban.
(forrás: Google Trends)
2015-től kezdődően látványos növekedést figyelhetünk meg az előfizetésekkel kapcsolatos keresésekben. Ez egyébként nagyjából korrelál azzal az időszakkal, amikor megállt az új iPhone készülékek értékesítésének évről-évre történő növekedése. Érdekesség, hogy ettől még a felhasználói bázis tovább növekedett, a fogyasztók egyszerűen csak elkezdték hosszabb ideig használni a telefonjaikat. Egy ilyen környezetben ésszerű lépés, hogy az előfizetések bevezetésével tartsa fenn a bevételeinek növekedését egy vállalat. Szépen lassan elkezdtünk olyan eszközöket venni, amelyek teljes potenciálját csak a gyártó által kínált előfizetésekkel lehet kihasználni. Ráadásul ezek olyan iparágakban is megjelentek, amelyekről ezt korábban el sem tudtuk volna képzelni. A Tesla például $99.00 vagy $199.00 havi előfizetés ellenében teszi elérhetővé a megvásárolt kocsi önvezető funkcióját.
Rendszergazdát “előfizetésre”?
Az előző bekezdésben leírt példa sokaknak talán bosszantóan hangzik, de egy hasonló modellnek több előnye is lehet, akár HR területen is.
- Rugalmasság: a modell előnyei közé tartozik az egyszerű alakíthatóság. Ha például kevesebb vagy épp ellenkezőleg, több rendszergazdai kapacitásra van szükséged, egy ilyen modellben sokkal könnyebben lekövetheted a vállalkozásod igényeit. Gazdaságosság: egy ilyen rendszerben a költségeid is a valódi szükségleteidet fogják tükrözni. Épp ahogy a mobilnet előfizetésed esetében, annyit fogsz költeni, amennyit fogyasztasz.
- Kevesebb adminisztráció: a saját alkalmazottal ellentétben itt nem kell hosszadalmas HR feladatokkal foglalkoznod. Ha valamin változtatni szeretnél, akkor egyszerűen csak “módosítod az előfizetésed”.
Az ilyen együttműködések óradíjas, átalánydíjas vagy dedikált szakember formájában ölthetnek testet. Arról, hogy melyiknek milyen előnye van, korábban már írtunk.
Az informatikus többé nem okoz feszültséget
A tapasztalataink alapján a cégek dolgozói, és a belsős rendszergazda között gyakran merülnek fel konfliktusok, főként ha az informatikus már hosszú ideje a vállalat alkalmazásában áll. Ezekről a tipikus konfliktusokról korábban már írtunk. Egy úgymond “előfizetés alapon” alkalmazott szakember esetében ezek is megszüntethetőek.
Ez a cég vezetőségének is érdeke, mert jellemzően az említett konfliktusok egy olyan kiszolgáltatott helyzethez vezetnek, ahol a tulajdonosi kör már kockázatosnak érzi az informatikai szakember lecserélését. Egy külsős esetében ilyen kockázat nincs, hiszen az alkalmazó valójában egy olyan szervezet, ahol rendelkezésre áll a megfelelő szakmai felügyelet. Ebben a rendszerben nem áll fenn a kockázata annak, hogy elvesszen az információ.
Ha sikerült felkelteni az érdeklődésed, akkor kattints ide rendszergazdai szolgálatásainkért, vagy akár vedd fel rögtön velünk a kapcsolatot!