5 gyakori tévhit a felhőszolgáltatással kapcsolatban!

Európában ahol száz kilométerenként változnak a százéves hagyományok, hajlamosak vagyunk pusztán azért úgy csinálni valamit ahogy, mert az “így szokás”. De mi köze ennek a felhőszolgáltatásokhoz? Hát az, hogy ez a mentalitás nem csak a hagyományainkra igaz, sokszor a közelmúltban kialakult hozzáállásunkon is nehezebben változtatunk, mint mondjuk az USA-ban élők. Így van ez a vállalkozások IT infrastruktúrájával kapcsolatban is: minek változtatni azon ami bevált? Nem meglepő módon ez a gondolkodás – pontosabban az érdeklődés hiánya – tévhiteket szül. Cikkünkben most a munkánk során legtöbbször hallott tévhiteket vesszük sorra a felhő-alapú céges infrastruktúrákkal kapcsolatban.

1. A felhő nem biztonságos

Ilyenkor általában azt a kérdést tesszük fel, hogy “mihez képest?” Mert ha egy magyar kis- vagy középvállalkozás IT infrastruktúráját vizsgáljuk, akkor a biztonság fenntartására fordított erőforrások jellemzően alulmúlják azokat azt az energiát, amit egy felhőszolgáltató fordít ugyanerre a területre. Utóbbi üzleti sikerének feltétele, hogy a lehető legbiztonságosabb szolgáltatást nyújtsa. Hidd el nekünk, hogy sok olyan tulajdonos fogalmazza meg fenntartásait a témában, aki egyébként nem sokat tesz a meglévő rendszere megóvása érdekében sem. A legtöbb biztonsági kockázatot pedig ezek esetében is az emberi tényező jelenti, ahogy erről már külön is írtunk korábban.

2. Adatvesztés kockázata

Gyakran felmerül az a gondolat is, hogy ha a felhőben tároljuk a vállalkozás adatait, akkor valóban azt sem tudjuk, hogy azok hol is vannak igazából. Elsőre talán meglepően hangozhat, de ez valójában sokkal inkább egy extra biztonsági funkció, mintsem veszélyforrás. Hogy miért? Az adataidról több példányban készül biztonsági mentés, viszont ezek földrajzilag nem ugyanott kerülnek tárolásra. Ez gyakorlatilag eliminálja annak a kockázatát, hogy bármilyen fizikai természetű hiba miatt veszíts el adatokat. Persze az irodai szerverteremben is (az esetek túlnyomó többségében) duplikálva menti el a cég az információkat, de ekkor ezek a mentések lokálisan egy adott helyen vannak.

3. Lassabb, mint a céges szerver

A kontinensek közötti adattovábbítás során fellépő késést ma már tizedmásodpercekben, sőt sokszor századmásodpercekben mérjük. Ennek ellenére mégis rendszeresen hallani olyan történeteket, ahol a felhőre történő váltást követően fájdalmasan lelassult a hálózat működése. Hogyan lehetséges ez? Leginkább hibás beállításokkal. Ha hasonlót tapasztalsz, az szinte biztos, hogy nem a szolgáltató hibája. A céges szerver esetében a kollégák csak egy belső hálózatot használnak, míg a felhővel történő kommunikáció során az említett hálózat kifelé, egy másik hálózattal is kommunikál. Ennek a kapcsolatnak a beállításában érdemes keresni a hibát akkor, ha lassúnak hat a felhüvel történő kommunikáció.

4. A felhő többe kerül, mint a saját szerver

Igazából erre is csak azt lehet mondani, hogy attól függ. Nyilván lehetséges olyan belső IT infrastruktúrát összeállítani, ami valamilyen szempontrendszer alapján gazdaságosabban üzemeltethető, mint egy felhőt használni. “Egyszer kifizetem és utána nem kell rá költeni.”  De vajon beleszámolta a tulajdonos az amortizációt? A cég méretének jövőbeli változásait? Vagy bármilyen egyéb váratlan költséget? Általában nem szokta. A felhő ezzel szemben egy olyan folyamatos költség, ami ugyan rendszeres ráfordítást igényel, de anyagi szempontból mindenféle váratlan fordulattól mentesen üzemel. Pont mint az általunk kínált rendszergazdai szolgáltatás, ami szintén úgy működik mint egy előfizetés.

5. Kiszolgáltatottság a szolgáltatóval szemben

A legtöbb vállalkozás ahol jártunk pont a saját belső informatikusának van kiszolgáltatva. Korábban már írtunk róla, hogy ez a kiszolgáltatottság milyen okból fordulhat elő. Ami biztos, hogy a klasszikus alkalmazotti viszonyban működő céges IT-s esetében legalább annyira beszélhetünk függőségről, mint egy felhő-előfizetésnél. A fő különbség, hogy egy szolgáltató nem engedheti meg magának, hogy rossz napja legyen, megsértődjön, vagy figyelmen kívül hagyja a kérésed.

Ha további szempontok alapján is szívesen mérlegelnéd a felhőre történő váltás lehetőségeit, akkor olvasd el másik cikkünket is a témában, vagy ismerd meg jobban szolgáltatásunkat!


Iratkozz fel hírlevelünkre!