Rendszergazdát tervezel felvenni 2023-ban? Ne tedd!
Kivétel persze, ha szeretsz járulékokat fizetni az alkalmazottak után, vagy ha egyszerűen csak valami papír munkára vágysz. Minden más esetben érdemes megfontolnod egy külsős szakember bevonását. Erre a tudomány jelenlegi állása szerint három lehetőséged van: óradíjas vagy átalánydíjas együttműködés, illetve dedikált külsős rendszergazda alkalmazása. Mivel a csapatunk évek óta kínálja mindhárom szolgáltatást, ezért összefoglaltuk, hogy a tapasztalataink alapján milyen cégnek melyik megoldás éri meg a legjobban.
Mik a külsős rendszergazda előnyei?
Egy külsős szakember alkalmazásának a papírozáson és a financiális kérdéseken túl is vannak előnyei. Legalábbis általában, de itt már emberi tényezőkkel is számolni kell. A most következő gondolataink az évtizedes szakmai tapasztalatunkon alapulnak, ha először hallod őket, akkor örülj neki és tartsd meg a rendszergazdádat!
Sokszor kellett már úgy bekapcsolódnunk egy cég életébe, hogy a korábbi belsős rendszergazda kimondottan igyekezett megnehezíteni a feladatok átvételét. Ez pedig gyakran nem csak a sértettség miatt volt hanem azért is, mert a szekrény tele volt csontvázakkal. És itt jön az emberi tényező: vajon mennyi ideig tart egy olyan munkatárs lelkesedése, akinek a munkáját senki nem tudja szakmai szinten ellenőrizni? Azt látjuk, hogy az idő múlásával a minőség visszaesik, ami miatt sokszor egyfajta ellenségeskedés is kialakul. Az ilyen kiszolgáltatott helyzetekről korábban írtunk bővebben is itt.
Egy külsős rendszergazda esetében nem kell tartanod az eddig leírtaktól. Ugyan neked fog dolgozni, de egy olyan cégnél lesz alkalmazásban, ahol szakmailag rendszeresen ellenőrzik a munkáját.
Óradíjas rendszergazda
Az óradíjas együttműködés keretei magától értetődőek, és a leggyakrabban ezzel a lehetőséggel kapcsolatban keresnek meg minket. Viszont ezek a megkeresések zömében olyan vállalkozásoktól érkeznek, akiknek ezt a szolgáltatást magunktól sosem ajánlanánk. Ennek az az oka, hogy az ilyen eseti segítségnyújtás nem váltja ki a rendszeres karbantartást. Ez a szolgáltatás lényegében az olyan cégeknek jó, ahol valaki azért rajta tartja a szemét az IT-s feladatokon, viszont időről időre szüksége van hozzáadott szakértelemre vagy kapacitásra.
Átalánydíjas rendszergazda
Sokan azért választják az óradíjas elszámolást mert azt gondolják, hogy olcsóbb mint átalánydíjra szerződni. Ki akarna olyan munkaórákért fizetni, amiket nem használ fel minden hónapban, úgymond nem tudja őket “lelakni”? Ez a gondolat egészen addig helytálló, ameddig a céges IT infrastruktúra zavartalanul működik. A fejvakarás akkor kezdődik, amikor valami elszáll, és gyors megoldásra van szükség. Itt jön a képbe a rendelkezésre állás. Egy átalánydíjas együttműködés esetében ilyenkor az ügyfél előnyt élvez az óradíjas megrendelőkkel szemben, ami azt jelenti, hogy a probléma megoldása gyorsabb lesz. Ezt a szolgáltatást az olyan kisebb cégeknek ajánljuk, ahol kevésbé merülnek fel napi szinten IT-s feladatok, és épp ezért nem is nagyon akad szakértő szempár a csapatban.
Dedikált rendszergazda
A dedikált rendszergazda sok szempontból a legrelevánsabb alternatívája a belsős IT-s szakembernek. A megállapodástól függően, akár napi nyolc órában is ott lehet a csapattal, de a tapasztalatink alapján erre azért nem sok KKV-nek van szüksége. Ennek ellenére szokták kérni egy belsős IT-s lecserélése esetén, bár ez leginkább abból fakad, hogy a korábbi kolléga mindent megtett azért, hogy úgy tűnjön ledolgozza a napi nyolc órát. Ezt a szolgáltatást azoknak a vállalkozásoknak ajánljuk, ahol napi rendszerességgel akadnak IT feladatok, viszont nincs kedvük a toborzással bajlódni. Illetve azt sem szeretnék ha hosszú távon elkényelmesedne a rendszergazda.
Reméljük, hogy cikkünk segített eligazodni a lehetőségek között, illetve ha bármelyik együttműködési formát szimpatikusnak találtad, akkor itt azt is elolvashatod, hogy hogyan dolgozunk.