4 gyakori hiba, ami miatt vitatkozol a rendszergazdával
Érezted már úgy, mintha a cég rendszergazdája az ellenfél csapatában játszana? Az olyan helyzetekre gondolunk, amikor már az apró kérésekkel is csak félve hozakodnak elő a kollégák. Az ágazatban szerzett évtizedes tapasztalatunkra alapozva most sorra vesszük a legjellemzőbb konfliktushelyzetek kialakulásának okait és a lehetséges kezelésüket.
1. Nem rendszergazdai feladatokra kérik őket
Attól, hogy a rendszergazda otthonosan mozog a számítástechnika világában, még nem ért mindenhez, amiben áram folyik. A munkaköri leírása alapján például semmivel sem kell felkészültebbnek lennie a tárgyalóban lévő vetítő beállításában, mint bármelyik másik kollégának. Ennek ellenére tízből kilencszer ő fogja összedugni a projektort a megbeszélések elején, pedig ezzel kapcsolatban egy tárgyat sem hallgatott egyetemista korában. Hosszabb távon talán ez a leggyakoribb konfliktusforrás a cég informatikusa és a többi kolléga között. Szerencsére ez könnyen kezelhető, mindössze konkretizálni kell, hogy miben kérhetnek segítséget a munkatársak.
2. Nem foglalkoznak az informatikai fejlesztési javaslataikkal
Szorosan a második helyen áll a jellemző konfliktusforrások között a folyamatos erőforráshiány. Itt konkrétan a technikai feltételek, azaz szükséges hardverek és szoftver előfizetések hiányára gondolunk. Miután ezek beszerzésére nemet mondott a cég vezetése, kár meglepődni azon, hogy a hiányos felszereléssel “összemókolt” megoldások kitalálása közben morgós hangulatba kerül a rendszergazda is. Ezekben az elmérgesedő helyzetekben egy külsős IT auditot szoktunk javasolni. Az audit során felmérjük a cég informatikai rendszereit és javaslatot teszünk annak karbantartása, fejlesztése kapcsán. Ez a javaslat már a földi halandók számára is összevethető a céges rendszergazda korábbi javaslataival, és láthatóvá teszi a valóban égető feladatokat.
3. Szakmailag nem ellenőrzik a munkájukat
Tapasztalataink szerint az elmaradozó fejlesztések olyan irányba vezetnek, ahol az informatikus kolléga nem tudja rendesen elvégezni a munkáját, és elsősorban konfliktuskerülés céljából becsúszik néhány füllentés. Mivel ezeknek jellemzően semmilyen következményük sincs, ezért nem ritka, hogy megszaporodnak. Ilyenkor a munkáltató és az alkalmazott kapcsolata sokkal inkább egy rabló-pandúr kapcsolattá alakul, ami érthető okokból feszültséghez vezet. Ebben a helyzetben az informatikusnak egyáltalán nem áll érdekében, hogy átláthatóvá tegye a munkavégzését, sőt épp ellenkezőleg. Az ehhez hasonló helyzetek feloldásában egy külsős szakértő sokat tud segíteni. A korábban említett IT audit ebben is segítséget nyújt.
4. Az egyszerű feladatok esetében is nélkülözhetetlenné teszik magukat
Ha van evolúciója a kapcsolat megromlásának a cég informatikusa és a többi munkatárs között, akkor ez a pont a törzsfejlődés végállomása. Egyébként meglepően sok vállalkozással kerültünk már kapcsolatba, ahol elérték ezt az állapotot. Ez a gyakorlatban úgy néz ki hogy az ingerlékeny informatikustól már nagyon kérdezni sem szeretnének a kollégák, és ebbe beleértjük a vezetőket is. De akkor miért dolgozik mégis ott ahol? Hát azért, mert eddigre a cég számítástechnikai rendszerei (sokszor szándékosan) teljesen átláthatatlanná válnak. Itt már annyira megromlik a kapcsolat, hogy a vezetés bizonytalan, hogy a cég jelenlegi rendszergazdája egy kivágást követően hajlandó lesz-e maradéktalanul átadni a folyamatokat utódjának. Ezen a ponton gyakran patthelyzet alakul ki, és bár mindkét félnek kényelmetlen mégsem változik semmi. Az ilyen helyzetekben is tudunk megoldást kínálni, ennek hogyanjáról már írtunk korábbi cikkünkben.
És ahogy mindezt elkerülheted: ne vegyél fel rendszergazdát!
Ahelyett, hogy a cég alkalmazottjaként gondolsz az informatikusra, inkább tekints rá előfizetésként. Ha egy külsőst bízol meg azzal egyszerűen kikerülheted a felsorolt kényelmetlenségeket. Sőt, mindezeken túl egy HR feladattal is kevesebb marad.
Ha ismerősnek tűnnek az olvasottak, és szeretnél kiutat találni egy hasonló helyzetből, akkor keresd bizalommal a csapatunkat! Nem csak a nehéz helyzeteket ismerjük jól, hanem a fájdalommentes megoldásokat is.
Rendszergazdai szolgáltatásainkról itt bővebben is olvashatsz.