Megéri-e saját rendszergazdát alkalmaznia cégednek 2023-ban?

A legtöbb iparágban mára a kisebb szervezetek esetében is elengedhetetlen valamilyen céges hálózat kiépítése és üzemeltetése. De vajon mennyire követte le a piaci kínálat a növekvő érdeklődést, mit várhatunk el 2023-ban egy rendszergazdától? A tapasztalataink szerint ez elég változó, nem igazán van egyetemes konszenzus a témában. Vannak viszont nagyon tipikus kényelmetlenségek, amik a cégek belsős rendszergazdáihoz köthetőek. Ma ilyeneket veszünk sorra, és annak a lehetőségét vizsgáljuk, hogy ezek elkerülhetőek lennének-e egy külsős rendszergazda bevonásával? 

Tipikus konfliktusok a cég belsős rendszergazdájával

A céges rendszergazda esetében a legtöbbször az okozza a problémát, hogy a szervezeten belül ő az egyetlen kompetens személy IT témában, és így nincs is aki ellenőrizze az elvégzett munka minőségét. Ez a tapasztalataink alapján több bosszantó eredményhez is vezethet:

  • Motiváció elhalványulása: a korábbi munkáink során gyakran találkoztunk olyan helyzettel, ahol egy cég munkatársai már szinte féltek segítséget kérni az IT-s kollégától. Főleg a 20-25 főnél nagyobb szervezetekre jellemző, hogy a rendszergazda elkényelmesedik. Ilyenkor úgy érzi, hogy pótolhatatlan és akár vissza is élhet a hatalmával.
  • Proaktivitás megszűnése: gyakran a céges hálózat fejlesztése is megáll az ellenőrzés hiányából fakadóan. Ez szokott oda vezetni, hogy a döntéshozónak fogalma sincs róla, hogy milyen IT eszközökkel rendelkezik a cég, illetve oda is, amikor hirtelen kell egy nagyobb összegű beruházással pótolni a korábban elhanyagolt belső hálózatot.
  • Kiszolgáltatottság: az sem ritka eset, amikor a cég tulajdonosa azon kapja magát, hogy teljesen kiszolgáltatottá vált a saját rendszergazdájától. Ebben persze jellemzően ő maga is hibás, hiszen hagyta idáig eszkalálódni a helyzetet.

Fontos megjegyezni, hogy nem minden belsős rendszergazdával van gond. Vannak kiváló szakemberek, akik magas minőségen végzik a munkájukat. Mi csak azokat a jellegzetes problémákat írtuk össze, amelyeket általában találkozunk.

Megoldja-e ezeket a problémákat, ha külsős rendszergazdára váltasz?

Ha a fentebb leírt három probléma közül valamelyik ismerősen hangzik a számodra, akkor szerintünk érdemes elgondolkodnod egy külsős rendszergazda alkalmazásán. Vegyük sorra a miérteket!

A motiváció hiánya a legtöbbször a beágyazottságból fakad egy belsős munkatárs esetében. Azt gondolja, hogy nem olyan egyszerű őt lecserélni, és ez HR szempontból mindenképpen igaz is. Egy külsős szolgáltató cég, mint amilyen a Cleverant is, nem engedheti meg magának, hogy így gondolkozzon. Egy szolgáltatást lemondani és egy másikra előfizetni sokkal egyszerűbb, mint egy új munkatársat felvenni.

Nincs ez másképp a hálózat proaktív fejlesztésével kapcsolatban sem. A külsős rendszergazdának több szempontból is érdeke, hogy a lehető legjobb állapotban tartsa a rendszert. Egyrészt a belsős IT-s kollégával szemben az ő főnöke szakmailag is képes ellenőrizni az elvégzett munka minőségét, másrészt a cég bármikor kérhet egy külsős IT auditot amiből kiderül, hogy megfelelően dolgozott-e.

Kiszolgáltatottságról sem lehet szó, hiszem egy külsős rendszergazdának nem csak a megbízó cég irányába kell elszámolnia a hozzáférésekkel, hanem a saját alkalmazója és kollégái felé is. Ez azt jelenti, hogy mindennek átláthatónak, és átadhatónak kell lennie.

Csökkentheti a pénzügyi költségeket egy külsős rendszergazda alkalmazása?

Egy külsős rendszergazda alkalmazásával sok esetben nem csak a fent említett problémák szüntethetőek meg, hanem az anyagi ráfordítás is csökkenhet. Ennek az az oka, hogy a legtöbb szervezet esetében egyszerűen nincsen annyi IT feladat, ami nyolc órában kitöltené a rendszergazda munkaidejét. Erre persze nem ritka, hogy rájátszik az alkalmazott, ezzel is bebetonozva a helyét a szervezetben. Ilyenkor érdemes egy külsős szakértőt felkérni, mint amilyen a Cleverant is, hogy vizsgálja meg az állapotokat.

Ha nem csak a kifizetett munkaórákat nézzük, akkor további előny lehet, hogy egy szolgáltatás igénybevételéhez sokkal kevesebb overhead költség párosul. Nincsenek megfizetendő járulékok, egyszerűbb a könyvelés és a HR dolga is.

Ha a cikk olvasása után úgy érzed, hogy nagyobb biztonságban éreznéd magad a mi rendszergazdánk kezében, akkor keress minket bizalommal!


Iratkozz fel hírlevelünkre!