Elég felkészült-e a rendszergazdád?

A felkészültség csak valamilyen összehasonlíthatóság mentén értelmezhető. Ha nincs viszonyítási alapod, akkor nem fogsz tudni válaszolni arra sem, hogy a vállalkozásod működéséhez megfelelő felkészültséggel rendelkezik-e a rendszergazdád. Cikkünkben röviden érintjük az IT üzemeltetés hazai állapotát a KKV szektorban, vizsgáljuk a felelősségi köröket, és összehasonlítunk két különböző modellt.

Milyen körülmények között, és min dolgozik napi szinten a rendszergazdád?

Itt egy pillanatra érintenünk kell a Cleverant egyik céges filozófiáját: az IT rendszerek üzemeltetésének része a kollégákkal, vezetéssel való minőségi kommunikáció is. Szerintünk egy rendszergazdának nem csak végrehajtói feladatai vannak, hanem képesnek kell lennie a jövőbiztos stratégiai gondolkodásra és arra is, hogy ezeket a gondolatait érthető módon, azok súlyának megfelelően átadja a körülötte dolgozó csapatnak.

A KKV szektorban nem mondható ritka állatfajnak a “mindenes” kolléga. Ezt akár környezeti adottságoknak is tekinthetjük, és nem csak az IT területen jelenik meg. Gondolj csak a cég marketingesére, aki jó eséllyel egyszerre szövegíró, fotós, grafikus, hirdetéskezelő, és ki tudja még mi?! A kisebb szervezetek esetében gyakran hasonló sorsra jutnak a belsős rendszergazdák is: amiben áram folyik azt nekik kell kezelni. Biztos, hogy az ő dolga beállítani például a vetítőt, amit igazából bármelyik kolléga meg tudna oldani, aki valaha elindított már egy filmet a TV-n? Vagy ezekben az időkben kellene a munkájának azt a részét elvégezni, amivel a bekezdést indítottuk?

A tapasztalatunk az, hogy a KKV szektorban dolgozó belsős rendszergazdák sokszor (persze itt is van pozitív kivétel) olyan dolgokkal töltik az idejüket, amelyek helyett valós értéket is előállíthatnának. Ez pedig sokszor abból a szakadékból fakad, hogy az IT munkatárs nem tudja megfelelően hangsúlyozni a szükséges számítástechnikai beruházásokat, fejlesztési feladatokat. Így marad a régi rendszer, az ebből fakadó tűzoltási feladatok, viszont kiesik az értékteremtő munka, ami kihasználatlansághoz vezet. Így jutunk el a vetítő állítgatásáig, ami demotivál és tovább mélyíti a szakadékot, ezzel a digitális lemaradás spirálja felé lökve a céget.

A te felelősséged, hogy a rendszergazdád kellőképpen felkészült legyen

Ahogy cégvezetőként azért is felelsz a döntéseiddel, hogy a könyvelésen jól működjenek a dolgok, úgy legalább ekkora a felelőséged az IT infrastruktúra működtetése terén is. Itt persze ismét bejön a képbe az a kérdés, hogy a számítástechnikáért felelős kolléga megfelelően adja-e át neked az információkat, meggyőződik-e arról, hogy megértetted-e a mondanivalója lényegi részét. De bármilyen szintű is az említett megértés, ahogy az autó sem megy benzin nélkül, úgy céged belső rendszerei sem működnek rendszeres ráfordítások nélkül. Ha olyan környezetet alakítasz ki, ahol a fejlesztés helyett a tűzoltásé a hangsúly, akkor azt se várd, hogy a rendszergazdád együtt fejlődik majd a technológiával. Egy szó mint száz: egy belső rendszergazda esetében a te felelősséged is, hogy fenntartsd a fejlődés iránti motivációt.

Külsős rendszergazda modell: magasabb felkészültség költséghatékonyan

Az IT üzemeltetésnek alternatív modellje egy külsős rendszergazda szerződtetése. Ennek potenciális anyagi előnyeiről korábban már írtunk, de most kimondottan felkészültségi oldalról vizsgáljuk a kérdést. Ha a belsős rendszergazdát külsősre cseréled, akkor a korábban felsorolt felelősségeid egyszerűen megszűnnek. Miért? Mert innentől kezdve a szolgáltató cég, nevezzük most őket Cleverant-nek, felelőssége a dolgozó motivációjának és fejlődésének folyamatos monitorozása. Az elvégzett munkát nem csak te vizsgálod, hanem egy olyan szakmai csapat is ami hozzáértőkből áll, és mivel a rendszergazda nem csak nálad dolgozik, ezért óhatatlanul is egy szélesebb spektrumú tapasztalatra tesz szert.

Ha az olvasottak után jobban is megismernéd rendszergazdai szolgáltatásainkat, akkor keress minket bizalommal!


Iratkozz fel hírlevelünkre!