Mennyire vagy adattudatos?
A civilizált társadalmakban élők túlnyomó többsége számára az adatok mára olyanná váltak, mint bármilyen más piaci árucikk vagy nyersanyag. A viszonyunk hozzájuk legalábbis nagyon hasonlóan alakul, napi szinten fizetünk velük és értük. Ennek ellenére a társadalom jelentős szelete számára az adatok értéke megfoghatatlan, és bár egyre tudatosabbak vagyunk, nincs átfogó társadalmi beágyazottsága ezek körültekintő kezelésének. A munkánk során azt tapasztaljuk, hogy ez különösen jellemző a magyar KKV szektorban működő szervezetekre.
Mit jelent az adattudatos gondolkodás egy vállalkozás életében?
Bár az adattudatosság fogalma már a közigazgatás hivatalos felületein is visszatérően megjelenő fogalom, mégis nehéz lenne kiválasztani a széles körben egyetemesen elfogadott definícióját. Igazából kontextus függő a kifejezés jelentése, mi most két nézőpontból fogjuk vizsgálni a gondolatot. Egyrészt az adattudatosság feltétele az adatok értelmezésének képessége. Azaz, hogy a befogadó fél milyen minőségű következtetéseket képes levonni a rendelkezésre álló adatokból. Gyakran a túl sok adat, vagy redundáns információ is gátolhatja a megértést, ezt az ERP rendszerek kapcsán már érintettük. Az adattudatosság vizsgálatának másik visszatérő szempontja a “saját” (esetünkben céges) adatok kezelése során tanúsított körültekintésének szintje.
Tehát a munkánk során az adattudatosságot az alapján igyekszünk felmérni ügyfeleinknél, hogy a beérkező adatok feldolgozása milyen szinten zajlik, és a cég saját adatainak kezelése mennyire van protokollok szintjén megtervezve.
Adattudatosság a magánéletben és a céges környezetben
A szervezeteken belül az adattudatosság eleve nem egy homogén mérőszám, az egyes alkalmazottak személyes felkészültségén is sok múlik, és egy gondatlan kolléga még a legátgondoltabb belső folyamatokat is fel tudja borítani. De ami talán a legérdekesebb ezzel kapcsolatban az a különbség aközött, ahogyan a dolgozók a személyes és a céges adatokat kezelik. Egy való életből kiragadott példa talán segíthet ennek megértésében. A munkánk során, pusztán kényelmi szempontokat szem előtt tartva, gyakran tapasztaljuk, hogy a dolgozók akár KÉRÉS NÉLKÜL IS megosztják kollégáinkkal különböző céges jelszavaikat. Ez azért figyelemre méltó viselkedés, mert ezeknek az embereknek a többsége valószínűleg még a házastársának sem szívesen árulja el a mobiltelefonját feloldó számsort.
Egyszerűen a céges adatok kezelésének kultúrája sokszor elmarad a privát adatok kezeléséhez képest a magyar KKV szektorban. Természetesen mi is látunk pozitív példák, de ezekből van kevesebb.
Hogyan növelheted vállalkozásod adattudatosságát?
A káoszra általában egy rendszerrel a legegyszerűbb válaszolni. Ha úgy érzed, hogy már kiszaladt a lábad alól a talaj, akkor érdemes egy átfogó vizsgálattal kezdeni az adattudatosság fejlesztését. Ennek legmegfelelőbb módja szerintünk egy átfogó IT audit készítse, ami segít eldönteni, hogy milyen prioritások mellett, milyen változtatásokon érdemes elindulni.
Ha úgy érezd, hogy a rendszer működik, viszont az alkalmazottak nem kellőképpen megbízhatóak, akkor pedig a vállalti IT képzések irányába érdemes elsőként elindulnod.
Bárhol is tart a témában a céged a Cleverant csapatára számíthatsz, fordulj hozzánk bizalommal!